De prachtige Excelsior 175 cc (foto: Robbert Oosting / RTV Drenthe)

Of deze motor ook tijdens de TT-race werd gebruikt, is onduidelijk (foto: Robbert Oosting / RTV Drenthe)

Het blok van de Excelsior (foto: Robbert Oosting / RTV Drenthe)

De Excelsior van Fernihough is gebouwd rond 1930 (foto: Robbert Oosting / RTV Drenthe)

De motor is in ons TT Museum te bewonderen (foto: Robbert Oosting / RTV Drenthe)

Eric Fernihough (l), Leo Davenport, Jimmie Simpson en Stanley Woods na de race in Frankrijk in 1932 (foto: Wikimedia Commons)

Won Eric Fernihough de TT van 1932 met deze motor?

Geplaatst op: 20 juni 2018 13:58 uur

MOTORSPORT - Wie een bezoekje aan ons TT-pop-upmuseum brengt, komt veel bijzondere motoren tegen. In een hoekje in het atrium van RTV Drenthe staat misschien wel het pronkstuk: een Excelsior 175cc.

Het precieze bouwjaar is onbekend, maar vermoed wordt dat de motor rond 1930 is gebouwd. Eigenaar van deze Excelsior was Eric Fernihough.

Eric Fernihough werd geboren op 17 februari 1905, in het Engelse Birkenhead. Hij groeide op in Soutbourne en raakte gefascineerd door motoren na het vinden van een oude catalogus. Minutieus pluisde hij die door en leerde alles over motoren en de onderdelen.

Winnaar van de TT in 1932
Jarenlang droomde Fernihough van een carrière als motorracer. En die droom kwam uit. De Engelsman deed in 1930 mee aan de 175cc-races van de TT door Assen en Hooghalen. Een jaar later werd hij in die klasse Europees kampioen.

De TT won hij weer een jaar later, in 1932. Of hij die won met de Excelsior die in het TT Museum staat, is een mysterie. "Dat zou zomaar kunnen, maar we weten het gewoon niet", zegt de eigenaar van de motor, die liever anoniem wil blijven. "Hij won die race in ieder geval wel op hetzelfde type."

Spannend was die race niet in de 175cc-klasse, schreef de Provinciale Drentsche en Asser Courant op maandag 27 juni 1932. "Fernihough, Van Egmond, Van der Ploeg en Pondant draaien het ene rondje na het andere, zonder dat er van strijd sprake is en zonder dat er in de onderlinge verhouding verschil komt." Fernihough zette een tijd neer van 2 uur, 18 minuten en 30 seconden. Zijn gemiddelde snelheid lag op 89.6 kilometer per uur.

Recordpoging met fatale afloop
De Engelsman had overigens naast de races nog een heel andere hobby. Hij wilde namelijk de snelste motorcoureur ter wereld worden. Dat ging niet lukken op de Excelsior van 175cc. Wel op een 1000cc Brough Superior.

Fernihough vestigde op 19 april 1937 een wereldrecord door met zijn machine een topsnelheid van 273.24 kilometer te halen. Een jaar later werd dat record met zo'n 6 kilometer per uur verbroken door de Duitser Ernst Henne.

Fernihough liet het daar niet bij zitten. In Hongarije probeerde hij zijn record weer terug te pakken. De eerste twee pogingen mislukten. De derde en laatste poging werd hem fataal. Hij werd 33 jaar oud.


Bron: Nieuwsblad van het Noorden, 25 april 1938

TTDrenthe.nl is dé website voor alles wat met TT in Assen te maken heeft. Op de website van TT Drenthe vind je historische verhalen, prachtige foto's en natuurlijk al het laatste nieuws.

Door: Roy van Gool

Deel dit bericht

ADVERTENTIE